BUTIK/RETAIL -
SÄLJANDE SERVICE
Denna utbildning handlar om magiskt bemötande och säljande service för dig som jobbar i butik. God kundvård är inte svårt att ge om butikssäljaren har förmåga att både förstå kunden och har viljan och lusten att hjälpa. Ett bra bemötande kostar så lite för servicegivaren men kan betyda oerhört mycket för kunden. Ett gott bemötande påverkar också kundens köplust.
Att vara välkomnade och en positiv kommunikatör betyder mycket i all kundkontakt. Vikten av att förstå att sälja är service och service är att sälja kan vara avgörande för en framgångsrik butikssäljare.
I denna utbildning lär vi oss framgångsfaktorerna för att lyckas som säljare. Du får kunskap om vikten av god service, merförsäljning, kundpsykologi, bemötande och vinnande kommunikation med mera.
MÅLGRUPP
Detta är en tvådagars-utbildning för personer som arbetar i butik med direktförsäljning, exempelvis inom konfektion, mode, inredning, sport, fritid, skor, kök, optik, husgeråd, bygghandel eller dylikt. Utbildningen vänder sig till de företag och säljare som vill förbättra sin service, sälja mer och få nöjdare kunder.
Innehållet kan anpassas till olika arbetsgrupper, även till chefer samt till andra i ledande befattning. Utbildningen kan även komprimeras till en anpassad föreläsning inför en längre utbildningsinsats. En föreläsning kan även ges som en motivations-kickoff eller avspark eller kanske bara som en tankeställare.
OM UTBILDNINGEN
Lär dig knepen som de bästa sälj- och servicepersonerna besitter. Förutom en mängd teorier och fakta bjuds du på en intressant och fartfylld utbildning/föreläsning som du förhoppningsvis sent kommer att glömma.
Vi varvar teoretiska moment med övningar och praktisk träning. Med entusiasm, humor och gedigen erfarenhet lyckas utbildaren PG Wettsjö fängsla dig och ge dig både kunskaper och insikter att ta med till din vardag. Vi törs också lova många skratt och många tänkvärda reflektioner.
Utbildningen bygger på över 100 anpassade utbildningsprocesser med flera tusen deltagare i svenska organisationer och företag. Innehållet kombineras med den senaste forskningen om framgångsrik kommunikation och bemötande. Sammantaget är detta den utbildning varje butikssäljare behöver!
Föreläsaren PG Wettsjö är en populär och känd utbildare inom försäljning och bemötande. Han är utsedd till Topp 100 föreläsare fyra år i rad och slutnominerad till Sveriges bästa föreläsare sju år i rad. Han är även författare till en av Sveriges mest sålda kundserviceböcker ”Ge omgivningen en positiv chock”.
EXEMPEL PÅ innehåll
- Målet att ge både god service och att sälja
- Vanligaste felen en butikssäljare gör
- Orsaker till varför en butikssäljare lyckas/misslyckas
- Humörstyrning
- Inställning och attityd
- Kultur som smittar
- Ställ frågor på rätt sätt - en behovsanalys som fungerar
- Hjälp kunden att ta beslut utan att pressa
- Vinnande kundkommunikation
- Hur tänker kunden – kundpsykologi som hjälper oss att förstå
- Verbal judo – konsten att bemöta svåra invändningar
- Konsten att bemöta svåra kunder
- Säljande service
- Merförsäljning