Patientservice & bemötande
Är du tandläkare, läkare, tandsköterska, sjuksköterska, vårdbiträde, sjukgymnast eller psykolog? Detta är en kommunikations- och bemötande utbildning speciellt framtagen för dig som arbetar inom vård och omsorg.
Gott bemötande är inte svårt att ge men kan betyda mycket för både patient och anhöriga. En missnöjd patient är mer kritisk och söker fler fel. En nöjd patient är en positiv budbärare som är mindre kritisk och har överseende med eventuella brister. Gott bemötande ger oss inte bara nöjdare patienter, det ger en trevligare dialog och skapar samförstånd, bättre relationer samt gladare och nöjdare medarbetare.
Att vara tillmötesgående, positiv och en god kommunikatör betyder mycket i alla typer av relationer. En föreläsning/utbildning om bemötande kan vara en start på ett nytt sätt tänka och handla. Du får kunskap om vad som behövs för att du ska kunna ge ett magiskt bemötande till både patienter och anhöriga utan att det tar mer tid. Under utbildningen bjuds du på många tips, konkreta råd och verktyg att ta med dig till din vardag.
Utbildningen/föreläsningen kan anpassas efter era önskemål beroende på situation, aktuella utmaningar, typ av arbetsuppgifter och annat.
MÅLGRUPP
Målgrupp för denna utbildning är personer som arbetar inom vård och omsorg. Den passar lika bra för kommunala företag, allmännytta, landsting eller privata vårdgivare. Utbildningen kan anpassas till olika arbetsgrupper, även till chefer samt till andra personer i ledande befattning. Utbildningen kan komprimeras till en anpassad föreläsning inför en längre utbildning, i samband med en motivations-kickoff eller kanske bara som en tankeställare.
OM UTBILDNINGEN
Under utbildningen lär du dig knepen som de bästa servicepersonerna besitter för att få imponerade och återkommande patienter. Förutom en mängd teorier och fakta bjuds du på en intressant och fartfylld utbildning/föreläsning som du förhoppningsvis sent kommer att glömma.
Vi varvar teoretiska moment med övningar och praktisk träning. Med entusiasm, humor och gedigen erfarenhet lyckas utbildaren PG Wettsjö fängsla dig och ge dig både kunskaper och insikter att ta med till din vardag. Vi törs också lova många skratt och många tänkvärda reflektioner.
Utbildningen bygger på över 100 anpassade utbildningsprocesser med flera tusen deltagare i svenska organisationer och företag. Innehållet kombineras med den senaste forskningen om framgångsrik kommunikation och bemötande. Sammantaget är detta den utbildning varje serviceperson behöver!
Föreläsaren PG Wettsjö är en populär och känd utbildare inom bemötande och kommunikation. Han är utsedd till Topp 100 föreläsare fyra år i rad och slutnominerad till Sveriges bästa föreläsare sju år i rad. Han är även författare till en av Sveriges mest sålda kundserviceböcker ”Ge omgivningen en positiv chock”.
EXempel PÅ innehåll
- Vanligaste felen en servicegivare gör
- Orsaker till att en servicegivare lyckas/misslyckas
- Humörstyrning
- Vanor och erfarenhet
- Inställning och attityd
- Självförtroende och självkänsla
- Kultur som smittar
- Vinnande kund- och patientkommunikation
- Hur tänker patient, kund, anhörig? – kundpsykologi som hjälper oss att förstå
- Verbal judo – att bemöta svåra invändningar
- Konsten att bemöta svåra typer
EXEMPEL PÅ KUNDER