Gott bemötande och VÄRdskap
För dig som arbetar i offentlig sektor är gott bemötande en viktig del av arbetet. Gott bemötande betyder mycket för mottagaren oavsett om det handlar om en kund, kommuninvånare, passagerare, gäst, besökare, patient eller medlem. Poängen med ett gott bemötande är att det inte bara ger dig nöjdare "kunder" utan även bättre arbetsmiljö genom bättre rykte, färre klagomål, positivare "kunder" samt stoltare och gladare medarbetare.
Att vara en positiv och god kommunikatör betyder mycket för hur ditt bemötande upplevs och det påverkar alla relationer. Detta gäller både bland din familj och dina vänner men också på arbetsplatsen mellan kollegor och mot de ”kunder” du möter. Ett gott bemötande och värdskap är inte svårt att leverera om viljan och lusten finns.
En föreläsning eller utbildning om bemötande och värdskap kan vara en start på ett nytt sätt tänka och handla. Här får du tips, råd och konkreta verktyg.
Utbildningen anpassas efter era önskemål beroende på situation, aktuella utmaningar, bransch, typ av arbetsuppgifter eller annat.
MÅLGRUPP
Utbildningen är flexibel och anpassningsbar och passar lika bra för kommunala företag, allmännytta, landsting och statliga företag. Innehållet anpassas till olika arbetsgrupper, även till chefer samt till andra i ledande befattning. Utbildningen kan även komprimeras till en anpassad föreläsning inför en längre utbildningsinsats. En föreläsning kan även ges som en motivations-kickoff eller avspark eller kanske bara som en tankeställare.
OM UTBILDNINGEN
Under utbildningen lär du dig knepen som de bästa servicepersonerna besitter. Förutom en mängd teorier och fakta bjuds du på en intressant och fartfylld utbildning/föreläsning som du förhoppningsvis sent kommer att glömma. Vi varvar teoretiska moment med övningar och praktisk träning. Med entusiasm, humor och gedigen erfarenhet lyckas utbildaren PG Wettsjö fängsla dig och ge dig både kunskaper och insikter att ta med till din vardag. Vi törs också lova många skratt och många tänkvärda reflektioner.
Utbildningen bygger på över 100 anpassade utbildningsprocesser med flera tusen deltagare i svenska organisationer och företag. Innehållet kombineras med den senaste forskningen om framgångsrik kommunikation och bemötande. Sammantaget är detta den utbildning varje serviceperson behöver!
Föreläsaren PG Wettsjö är en populär och känd utbildare inom bemötande och kommunikation. Han är utsedd till Topp 100 föreläsare fyra år i rad och slutnominerad till Sveriges bästa föreläsare sju år i rad. Han är även författare till en av Sveriges mest sålda kundserviceböcker ”Ge omgivningen en positiv chock”.
EXEMPEL PÅ innehåll
- Vanligaste felen en servicegivare gör
- Orsaker till varför en servicegivare lyckas/misslyckas
- Humörstyrning
- Vanor och erfarenhet
- Inställning och attityd
- Självförtroende och självkänsla
- Kultur som smittar
- Vinnande kommunikation
- Hur tänker kunden, gästen, besökaren – kundpsykologi som hjälper oss att förstå
- Verbal judo – konsten att bemöta svåra invändningar
- Konsten att bemöta svåra typer
EXEMPEL PÅ KUNDER
Kommuner, Landsting, Sjukhus, Vårdcentraler, Hyresgästföreningen, Idrottsklubbar, Sveriges riksdag.