Vad säger du till din hjärna?
Vad händer med dig om du säger till dig själv att du är en negativ och sur typ? Jo, din hjärna tror på dig! Passa dig för vad du säger till din hjärna, den lyssnar! Och den söker fler bevis för att det du säger verkligen är sant.
Det finns en modell som vi kallar för "Förstärkta bevis-modellen". Om jag säger till mig själv att jag har bra eller kanske dåligt självförtroende, att jag är en glad eller en sur typ, så börjar hjärnan leta bevis på att det är så som jag säger till mig själv. Vi tror på vad vår egen hjärna säger. Det kommer nu inte dröja länge så kommer jag börja bete mig som en som är till exempel sur. Jag kommer kanske till och med börja säga till andra att jag är sur. Detta leder i sin tur till att andra börjar betrakta mig som en som är sur. Vad händer nu? Jo, jag får bekräftat även av andra att jag är en sur typ. Detta är nya bevis på min egen självgjorda sanning. Nu vet jag verkligen att jag är en sur typ!
Humörreglaget
Hur gör en skådespelare som spelar komedi eller en idrottsman som förbereder sig inför en viktig match? Alla har ett ”humörreglage”. Detta reglage fungerar bara om det används regelbundet. Om du inte är glad men vill vara det bör du träna på att använda reglaget. Ställ in ditt reglage på ”glad” och börja bete dig som om du är glad. Gå, tala och hälsa som om du är glad. Titta med dina glada ögon. Och är du inte helt nere så kommer du garanterat också att känna dig glad. Tror du mig inte? Testa och jag lovar att du kommer att bli överraskad. Glatt överraskad!
ATT SE SUR UT BLIR EN VANA
ATT LE BLIR OCKSÅ EN VANA
Om du inte använder reglaget regelbundet så kommer det att ”rosta igen” och då får du svårt att styra över dina egna reaktioner. Är reglaget trasigt så kommer ditt humör att styras av omgivningens sätt att kommunicera med dig och inte tvärtom. Du styr inte längre över ditt humör och ditt leende utan det är andras sätt att kommunicera som styr dig.
Yrkesskicklighet
En del av din yrkesskicklighet som till exempel säljare eller kundservicearbetare handlar om att kunna reglera ditt humör. Självklart räcker det inte med att bara vara glad, men det ger oftast en god start på kunddialogen. Man kan inte ersätta dålig service med ett leende. Men ett varmt leende i kombination med god service är pricken över i.
Jag vill hellre ha god mat och en neutral servitör, än en glad servitör som ger mig dålig mat. Jag vill hellre ha en servad bil än en glad kundmottagare som berättar att bilen inte är klar. Men kombinationen av god mat och en glad servitör samt en servad bil och en glad kundmottagare är svårslagen!
Läs mer i boken ”Ge kunden och omgivningen en positiv chock”.
PG Wettsjö, EQP Business School, sep 2022